Penutupan Ladang Anggur Tasik Beris, Sik

Awal minggu ini saya terbaca di FB, memaklumkan Ladang Anggur di Tasik Beris Sik, Kedah sudah ditutup.

Sayang.

SIK - Ladang tanaman anggur di Tasik Beris dan Sungai Senam yang diusahakan Syarikat Excel Agrotech Sdn Bhd kini ditutup akibat penjagaannya yang rumit.

Penyelia ladang anggur Sungai Senam, Mohd Nor Azizi Ismail berkata, kedua-dua ladang yang beroperasi selama 10 dan lapan tahun itu ditutup pada 6 Mei lalu.

Menurutnya, beberapa pekerja terpaksa diberhentikan, namun dibayar pampasan.

“Sebelum ini ladang anggur di Tasik Beris dipindahkan di Sungai Senam untuk tanaman semula, tetapi sebab penjagaan yang begitu rumit kedua-duanya ditutup, Mei lalu.

“Mengusahakan tanaman anggur rumit, hasilnya tidak menentu, bunga anggur juga mudah terbakar sekiranya cuaca terlampau panas,” katanya di sini semalam.

Mohd Nor Azizi berkata, dia sedih dengan penutupan itu dan ladang anggur mungkin tidak akan dibuka lagi.

“Selepas ini mungkin ladang anggur di sini tidak lagi dibuka, rasa sedih bila ladang anggur yang merupakan kebanggaan bagi daerah Sik terpaksa ditutup,” katanya.

Bagaimanapun, pihak pengurusan ladang anggur kini menggantikan tanaman itu dengan buah rock melon.

Sumber: Sinar Harian

Ladang Anggur Tasik Beris


Tempat ini sangat menarik untuk dijadikan sebagai lokasi tarikan pelancong. Walaupun lokasinya agak jauh, tetapi sekeliling kawasan ini (empangan) amat sesuai untuk dijadikan tarikan untuk aktiviti berbentuk alami.

Begitulah.

Cara saya melihat, sudah tentu tidak sama dengan mereka yang terlibat. Pengusaha memaklumkan pengurusan penanaman anggur ini sebenarnya rumit. Dan pulangannya juga tidak begitu memberangsangkan. Jadi setelah mengambilkira semua faktor, penanaman anggur dihentikan. Bakal digantikan dengan tanaman baru, rock melon.

Apa pun, semoga berjaya.




Terima kasih kerana pernah memberi pengalaman yang menarik kepada kami sekeluarga.








Reactions

Post a Comment

0 Comments