Andai Kucing Hilang Dari Dunia

Setelah berbulan-bulan, akhirnya buku ini habis saya baca!

1/
Buku ini "mudah" saja plotnya. Seorang pemuda yang sudah hampir ajalnya, tiba-tiba mendapat peluang melanjutkan usia dengan perjanjian bersama syaitan.

2/
Ini mengingatkan saya pada filem Orang Minyak, lakonan P Ramlee (Si Bongkok). Berjanji dengan syaitan untuk imbuhan duniawi. Cuma syaitan dalam cerita (buku) ini ialah syaitan yang ceria dan memakai baju warna-warni. Kah kah kah!

3/
Untuk tempoh tambahan usia selama saru hari, pemuda itu harus memilih sesuatu untuk dihilangkan dari dunia. Ada jam, wayang dan salah satunya ialah kucing.

4/
Kehilangan benda-benda ini hanyalah hilang secara fizikal, kenangan yang ada bersama masih kekal dalam ingatan. Jadi sebenarnya kehilangan ini, bukanlah hilang yang nyata.

5/
Setiap kehilangan itu, ada memori yang terpaut kepada sang pemuda. Ia tetap sekitar ibu, ayah, bekas kekasih dan dua kucingnya; Lettuce dan Cabbage.

6/
Penulis buku ini banyak mengajar kita untuk "bermuhasabah" dengan makna kehidupan. Sesuatu yang menjentik emosi dan fikiran kepada saya sebagai pembaca.

7/
Kisah kenangan bersama ibu (walaupun kadang-kadang seperti berulang), hubungan dingin dengan ayah, saat indah bersama Leetuce dan Cabbage, banyak mendominasi penceritaan. Kisah keluarga. Kisah hubungan anak dan ibu bapa.

8/
Saya akui, permulaan buku ini sedikit perlahan dan membosankan. Masuk separuh buku yang terakhir, barulah ada keseronokan dan keinginan untuk tahu lebih lanjut.

9/
Terjemahan buku ini agak bagus, tapi kecewa dengan pemilihan beberapa perkataan yang saya rasa tak bersesuaian. Apa benda lah guna perkataan "gostan" dalam buku ni? Dan ada juga yang seperti "try hard" mahu menjadikan bunyi percakapan lebih "up to date" mengikut lenggok bahasa zaman ini. Gunakan sajalah bahasa/perkataan yang standard. Lebih sesuai dengan isi buku yang bagi saya agak "serious". Kalau cerita "Kucing itu imamku", padanlah nak bahasa "hip hop" bagai.&nbsp

10/
Buku ini perlu dibaca dengan tenang dan santai. Banyak pengajaran yang boleh kita kaut keluar sebenarnya.

#sharulmembaca
#malaysiamembaca 


Andai Kucing Hilang Dari Dunia






Reactions

Post a Comment

0 Comments