Cari Makan Di Concubine Line, Ipoh

Sementara menunggu waktu masuk ke homestay, kami singgah ke Concubine Line di bandar Ipoh untuk mencari makan tengah hari. Sengaja saya bawa keluarga ke sini walaupun saya dah pernah datang. Nama tempat pun mesra kanak-kanak. Maaf ya anak-anak, abah khilaf.

Tak ada apa sangat di sini, sama saja di kebanyakan tempat yang "viral" di Malaysia. Suasana seperti di Jonker Street Melaka pun ada. Cuma di Concubine Line ini, lebih kecil dan padat.

Kami berjalan dari hujung ke hujung, tak ada apa yang menarik perhatian selain beberapa jenis makanan yang jarang boleh diperolehi di tempat lain. Sempatlah merasa Tonghulu, sejenis kuih yang lutsinar (seperti water drop) dan akhir sekali, kami makan tengah hari di sebuah kedai yang terletak di hujung lorong.

Concubine Line, Ipoh
Ruang makan yang menggamit kenangan

 

Suasana kedai makan ini memang mengusik kenangan lama. Dulu, waktu tahun 80-an saya selalu dibawa abah ke kedai gunting rambut di kampung. Taklah jauh sangat, di Kuang, Selangor. Abah mengayuh basikal tua berwarna hitam, dan saya akan didudukkan di atas bangku rotan yang diikat pada palang basikal. Jauh juga dari rumah arwah datuk, mungkin sekitar 5-6 kilometer sehala. 

Tapi saat begitu kalau diingat kembali pada waktu sekarang, itulah perjalanan paling indah yang tersemat kekal dalam sanubari.

Kedai gunting rambut yang kami pergi itu milik orang tempatan berbangsa India. Sementara menunggu giliran, abah bawa saya ke kedai makan di sebelah. Saya suka sangat dengan roti canai yang ada di situ, berselera makan tak pandang kiri dan kanan. Hari ini, suasana kedai makan itu masih dapat saya bayangkan.

Itulah yang saya kenangk tatkala kaki melangkah masuk ke dalam kedai makan di hujung lorong Concubine Line.

Nostalgia.

Selesai semangkuk mi kari dan segelas air sejuk penghilang dahaga, kami pun bergerak menuju Meru untuk ke homestay.


Concubine Line, Ipoh
Concubine Line, Ipoh
Concubine Line, Ipoh
Concubine Line, Ipoh
Concubine Line, Ipoh
Concubine Line, Ipoh
Concubine Line, Ipoh
Concubine Line, Ipoh
Concubine Line, Ipoh



Itinerari Percutian 3H2M Ke Ipoh-Cameron Highlands & Video

Klik di sini untuk melihat itinerari percutian 3H2M kami di Ipoh dan Cameron Highlands.

Saya kongsikan juga video kami mengunjungi Concubine Line di Ipoh.









Reactions

Post a Comment

0 Comments